Digital analys
Webbanalys
Vi hjälper organisationer med digital analys och webbanalys
Digital analys är idag nödvändigt för att lyckas med marknadsföring och försäljning i digitala kanaler. Dessutom behöver er verksamhet förmodligen även vara datadriven för att du ska lyckas. Konkurrensen är förmodligen stor på din marknad. Till följd av detta blir troligtvis vinnarna de aktörer som kan använda data och analys på rätt sätt. Därför är det mycket viktigt att satsa på analys av digitala kanaler (Digital analys & webbanalys).
Våra experter har mångårig erfarenhet när det gäller de absolut viktigaste verktygen för att arbeta datadrivet i digitala kanaler. Bland annat använder vi avancerad dataanalys i digitala kanaler för att ge er konkurrensfördelar.
Beroende på vilken fas ni befinner er i har ni möjlighet att ta hjälp av oss. Vi hjälper er med de områden som ni behöver prioritera. Våra konsulter är certifierade i Google Analytics och experter på Google Tag Manager och andra viktiga verktyg. Vår modell ser ut enligt följande:
Implementering av spårning för att fånga data i digitala kanaler och på er webb med Google Tag Manager
Digital analys av kanaler och konverteringsflöden med hjälp av Google Analytics
Dataintegration med ditt data warehouse och andra system, t.ex. Data Studio
Optimering av dina digitala investeringar i exempelvis Google Ads
Vi kan erbjuda ditt företag lösningar inom digital analys och webbanalys som förmodligen är mer effektiva än de ni idag. Bland annat har vi stor erfarenhet av att arbeta både med avancerade metoder inom dataanalys samt digital analys. Spårning med hjälp av bland annat Google Tag Manager är vanligtvis första steget. Därefter fokuserar vi på att få till “ren” data i Google Analytics. Slutligen inleds arbetet med att hjälpa ditt företag att ta er digitala analys till nya nivåer.
Implementering av infrastruktur och spårning för att fånga data i digitala kanaler och på er webb
En förutsättning för att kunna göra en bra digital analys är att den data du analyserar är korrekt. På många företag idag är utveckling och IT outsourcad till en partner eller leverantör. Det innebär i många fall långa ledtider och höga kostnader om du exempelvis vill fånga nya variabler att analysera från din webbplats eller din app. Beroende på hur din lösning ser ut idag använder vi bland annat Google Tag Manager för att underlätta din spårning. Med hjälp av våra experter ser vi till att fånga den viktigaste informationen i Google Analytics. Syftet är att du ska ta ditt företag framåt i arbetet med digital analys.
Digital analys av kanaler och konverteringsflöden
När vi har säkerhetsställt att din data är korrekt och att relevant data för din verksamhet samlas in är det dags att göra en första digital analys. Vi har lång erfarenhet av att arbeta med stora mängder data i kombination med mångårig erfarenhet. Bland annat från Sveriges största e- handelskedja och andra branscher. Till följd av detta har vi en unik kombination som kan ta ditt företag till nya nivåer när det gäller digital analys och webbanalys. Vi analyserar din digitala mediamix, trafikkällor, konverteringsflöden och segment med hjälp av bland annat avancerade kvantitativa metoder. Vårt mål är att analyserna ska ge dig avkastning på dina investeringar. Vi vill även ge er ett mervärde av att arbeta med några av Sveriges främsta experter inom digital analys och webbanalys.
Dataintegration med ditt datavaruhus och andra system
Om ditt företag har kommit långt eller vill arbeta med avancerade metoder inom digital analys, krävs det att man sammankopplar data från olika datakällor. Till exempel kan det röra sig om data från er webbsida eller app som kopplas samman med andra system, databaser och verktyg. För att kunna göra digital analys av exempelvis värdet på dina kunder behöver antagligen data hämtas från olika system och databaser. Vi hittar metoder och tekniska lösningar för att integrera webbdata frånbland annat Google Analytics med data från ditt CRM- system och datavaruhus. Därmed blir det möjligt att göra lönsamhetsanalyser baserat på hur besökare på era webbplatser och användare av era appar beter sig. Vi kan även analysera lönsamhet beroende av trafikkälla samt kampanj eller erbjudande.
Optimering av dina digitala investeringar
Det kanske viktigaste målet med digital analys är ofta att få avkastning på era media- investeringar i digitala kanaler. Detta kan man endast uppnå genom att vara noggrann. I första steget säkerställer vi datakvalitet och samlar in relevant data över viktiga händelser på er ert företags webbsida eller app. För att uppnå bästa möjliga resultat för ert företags investeringar krävs att man arbetar med både trafikoptimering och konverteringsoptimering. Slutligen är den sista biten i pusslet att sammankoppla värdet av en order eller en kund med kostnaderna. Här på Dataanalytics.se behärskar vi samtliga stegen för att uppnå resultat av digital analys. Vi kan dessutom erbjuda er paketlösningar som gör det relativt riskfritt för er att samarbeta med oss.
VÅRT UPPDRAG OCH VÅR VISION
I en värld som går emot digitalisering och automatisering blir förmågan att hantera stora mängder av information och data för att kunna få ut affärsvärde allt viktigare och viktigare. På Data Analytics har vi expertisen och erfarenheten att ta ditt företag till en helt ny nivå.
Några andra av våra tjänster
För att ni ska lyckas i er verksamhet behöver ni kunna analysera digitala kanaler och plattformar. Konkurrensen är stor och den som lyckas använda data och analys på rätt sätt kommer att vara vinnaren på din marknad. Läs mer här
Våra tjänster inom digital marknadsföring och försäljning passar särskilt dig som arbetar med marknadsföring, försäljning och analys. Oavsett bransch eller företagsstorlek hjälper vi er. Läs mer här
I en snabbt föränderlig värld vet många företag om att framtidens beslut kommer att vara baserade på data och analys. Detta är ett måste för de företag som vill överleva och behålla sin position på marknaden. Läs mer här