Digital Marknadsföring & försäljning

Vill du bli kontaktad av en specialist inom digital marknadsföring?

Vi är experter på digital marknadsföring och försäljning

Först när du väl har din infrastruktur, spårning och insamling av data implementerad på din webb kan du börja arbeta datadrivet med digital marknadsföring och försäljning. För digitala kanaler har vi stor erfarenhet av leads- generering när det gäller till exempel B2B. Vi har också lösningar för konsumentmarknader. Data Analytics är basen i alla våra processer.

Vår målsättning är alltid att ha lönsamhet när det gäller dina digitala kanaler. Vi arbetar också fram sätt för dig att expandera och öka din rekrytering av nya kunder samt leads- generering. Beroende på i vilken fas ni befinner er i väljer ni att ta hjälp av oss inom de områden som passar bäst för er.

Våra experter är certifierade i Google Analytics och Google Adwords.

Med hjälp av vår unika modell för digital marknadsföring och försäljning ser vi till att uppnå de mål ni har satt

Vi kan erbjuda ditt företag lösningar inom digital marknadsföring och försäljning som förmodligen är mer effektiva än de ni idag på grund av vår långa erfarenhet av att arbeta både med avancerade metoder inom dataanalys (Data Analytics) samt Googles verktyg.

Som er partner kan vi med hjälp av avancerad dataanalys optimera era Adwords- kampanjer och även expandera försäljning samt rekrytering via Adwords. Om ditt företag letar efter företagskunder kan vi erbjuda er ett oslagbart program för Leads- generering för B2B och därmed ta er digitala rekrytering till nya nivåer. Grunden i en effektiv digital marknadsföring är en bra digital strategi och ett datadrivet perspektiv baserat på analys och insikter.

1. Utvärdera och optimera din media- mix

Ett första steg för att bedriva en effektiv digital marknadsföring eller försäljning är att följa upp och utvärdera hur er mix av media har sett ut historiskt och hur den har presterat med med hjälp av digital analys.

Vårt mål är att ni ska öka avkastningen på era investeringar, och därför gör vi en analys av alla kanaler i er mediamix som en start. Dessutom innebär vår expertis inom dataanalys att det är möjligt att ta fram förslag för att optimera er media- budget i digitala kanaler. Vi djupdyker även i specifika kanaler för att hitta möjligheter på mer detaljerad nivå. Särskilt när det gäller era Google- investering har vi möjlighet att hitta kostnadsbesparingar eller effektivisera på andra sätt.

Vi är inte bara certifierade i Adwords och Google Analytics, utan vi kan även använda oss av testcase för att övertyga dig om att ett samarbete med oss är rätt beslut för er verksamhet.

2. Hitta expansionsmöjligheter och nya kanaler

Vi hittar expansionsmöjligheter för digital marknadsföring och försäljning genom att titta på outnyttjade kanaler med stor potential för er verksamhet. Våra experter hittar även sätt att expandera inom era digital kanaler om ni vill öka er digitala rekrytering eller försäljning.

När det gäller B2B har vi möjlighet att generera leads som ni inte skulle kunna hittat på något annat sätt, och vi har även exempel på mycket lyckade samarbeten inom detta område. Välj att samarbeta med oss istället för att chansa. När det gäller Googles digitala kanaler kan vi hitta expansionsmöjligheter i kanaler ni inte använder idag.

Vi behärskar sökordsmarknadsföring (SEM) mycket bra, och kan nästan lova dig att vi hittar möjligheter att expandera om det finns utrymme i er budget.

3. Optimering av dina digitala investeringar

Ofta kör vi ett testcase för att det ska bli enklare för er att avgöra om ett längre samarbete kan löna sig. Optimering av era digitala investeringar görs sedan löpande om ni väljer att fortsätta samarbetet.

I vissa fall kan vi med avancerade metoder inom analys göra en revision av t.ex. era Adwords- investeringar. Med största sannolikhet är dessa inte fullt optimerade. När vi optimerar gör vi detta från ett helhetsperspektiv. Detta är möjligt på grund av vår långa och unika erfarenhet av digital analys, webbanalys, digital marknadsföring & försäljning.

Vi utgår som sagt alltid efter kundens behov och har som mål att ge er avkastning på era investeringar.

4. Uppföljning och rapportering efter behov

För att underlätta och förstå vilket resultat digital marknadsföring ger just ert företag har vi utvecklat metoder för rapportering och uppföljning. När det gäller digital marknadsföring och försäljning använder vi oss av verktyg som till exempel QlikviewPowerpivotKlipfolio och Data Studio. 

Vi tar fram de KPI:er som passar er verksamhet allra bäst och kombinerar data från olika datakällor. Vi har lösningar för att integrera data från t.ex. Google Analytics data över kundvärde och försäljning för att kunna räkna ut och visa avkastningen på er investering i en snygg rapport. Förmågan att göra enkla rapporter att förstå gör det möjligt att sprida insikter lättare inom ert företag eller er avdelning. Detta klarar vi av på grund av vår unika kombination av erfarenhet och specialistkunskaper.

3 verktyg för digital marknadsföring

Google Analytics

Google Analyics är ett av de viktigaste verktygen för att att vi ska lyckas med vår digitala marknadsföring. Eftersom vi arbetar datadrivet behöver vi ett verktyg i vilket man kan samla in och sammanställa data. Vi har mångårig erfarenhet av detta, och våra experter tillhör några av Skandinaviens främsta inom webbanalys.

Google Ads

Ett av våra verktyg för digital marknadsföring är Google Ads. Om ni behöver experter på Google Ads har ni möjlighet att anlita våra konsulter. Vi hjälper er med sökordsannonsering (SEM), display/banner- annonsering samt videoannonsering via Google Ads- plattformen.

Mailchimp

Många företag använder sig av epost för att kommunicera med befintliga kunder. På grund av detta behöver man ett bra verktyg för den interna digitala marknadsföringen. Vi är specialiserade på Epostmarknadsföring, och använder oss av Mailchimp.

Läs mer om roller och strategier för digital marknadsföring

I en värld som går emot digitalisering och automatisering blir förmågan att hantera stora mängder av information och data för att kunna få ut affärsvärde allt viktigare och viktigare. För att marknadsföra digitalt finns det många olika strategier. Det finns även olika typer av roller inom digital marknadsföring. 

4 digitala marknadsföringsstrategier

Olika digitala marknadsföringsstrategier passar för olika typer av ändamål


I dagens värld är digital marknadsföring avgörande. Nästan oavsett bransch eller företagsstorlek är det ett av de bästa sätten för att få ditt företag att växa. För att bygga ditt företag och öka dina intäkter behöver du därför de bästa digitala marknadsföringsstrategierna på din sida.

Vilka strategier är idag bäst för ditt företag och vilka är fortfarande relevanta för konsumenterna?

1. Sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotoroptimering (SEO) är fortfarande en av de mest effektiva digitala marknadsföringsinitiativen idag.

SEO handlar om att förbättra din webbplats så att den rankas högt i sökmotorresultat för nyckelord och fraser relaterade till ditt företag. Ju fler nyckelord du rangordnar för, och ju högre du rankar desto fler kommer att se och bli bekanta med din webbplats och ditt företag.

Vi är experter på SEO och vet hur vi kan hjälpa dig att bli bättre.

2. PPC- marknadsföring (Pay-per-click )

En annan kraftfull och kostnadseffektiv marknadsföringsstrategi online är PPC- marknadsföring (pay-per-click). PPC är en betald form av reklam som bygger på ett auktionsbaserat system.

Med PPC bjuder du på nyckelord som du vill att dina annonser ska visas för. Din annons utlöses när en användares sökning innehåller ditt sökord. Dessa annonser visas sedan högst upp i sökresultaten ovanför organiska listor. Om en användare bestämmer sig för att klicka på din annons betalar du för det klicket. ed andra ord betalar du inte för annonsutrymme – bara för resultaten.

3. Innehållsmarknadsföring (Content Marketing)

Innehållsmarknadsföring är en annan strategi för marknadsföring online för företag idag. Vid innehållsmarknadsföring fokuserar ditt företag på att nå, engagera och hitta nya konsumenter via innehåll.

Detta innehåll, som kan innehålla videor, blogginlägg, infografik och annat ger ett värde för användarna i form av information. Det är dock inte försäljningsorienterad information utan i första hand innehåll som leder till ökad kunskap om något ämne för de so väljer att ta del av innehållet.

4. E- postmarknadsföring

E-postmarknadsföring är en av de mest kostnadseffektiva marknadsföringsstrategier som finns tillgängliga.

Vid E-postmarknadsföring fokuserar man ofta på att driva försäljning, behålla befintliga kunder samt att få nya. Det är även en utmärkt teknik för att skapa varumärkesmedvetenhet, få ditt varumärke att vara ”Top of Mind” på marknaden samt att öka orderfrekvensen etc.

Olika roller och sätt att jobba som digital marknadsförare

SEO- specialist

En SEO-specialist analyserar, granskar och implementerar ändringar på webbplatser så att de är optimerade för sökmotorer. Det innebär bland annat att försöka maximera trafiken till en webbplats genom att förbättra sidrankningen i sökmotorerna. Med andra ord är det SEO-specialistens uppgift att få din webbplats att visas högst upp i sökmotorns resultat.

En modern SEO- specialist måste vara en problemlösare och beslutsfattare med förmågan att prioritera och utveckla relevant och engagerande innehåll. Därmed är det viktigt att din SEO-specialist vet att sökmotorer lägger högre värde på kvalitetsinnehåll som innehåller nyckelord eller fraser som ökar trafiken till en webbplats.

Traffic Manager

En Traffic Managers (ibland kallad Production Manager) primära uppgifter är att fungera som en mellanhand som ansluter kontoansvariga (trafik) till andra avdelningar inom en digital byrå eller en större marknadsavdelning som producerar innehåll och annonser. Ett ansvarsområde är ofta att sätta en tidsplan för slutförandet av ett projekt. Ett annat är att dela ut arbetsuppgifter till medarbetare i varje nödvändigt steg i projektet. Traffic Managern kontrollerar sedan projektets framsteg och kommunicerar med kontoansvarig efter behov.

Uppföljning och optimering av trafik- relaterade KPI:er som exempelvis användare och sessioner beroende av trafikkälla är också många gånger ett ansvarsområde.

Webbanalytiker

En webbanalytiker hjälper till att skapa datadrivna marknadsföringslösningar. Webbanalytikerns ansvar inkluderar bland annat att analysera en webbplats grundligt. Som analytiker ska man även kunna generera insiktsfulla analyser för att bättre förstå sina användare och rapportera detta till organisationen med lättförståeliga datavisualiseringar och tydliga lösningar.

För att bli framgångsrik som webbanalytiker bör du hänga med i trender inom online design och marknadsföring. De bästa webbanalytikerna använder sin geniala förståelse av data för att transformera webbplatser, vilket hjälper dem att bli mer användbara, vackra och kraftfulla.

VÅRT UPPDRAG OCH VÅR VISION

I en värld som går emot digitalisering och automatisering blir förmågan att hantera stora mängder av information och data för att kunna få ut affärsvärde allt viktigare och viktigare. På Data Analytics har vi expertisen och erfarenheten att ta ditt företag till en helt ny nivå.

Några andra av våra tjänster

Digital Analys & Webbanalys

För att ni ska lyckas i er verksamhet behöver ni kunna analysera digitala kanaler och plattformar. Konkurrensen är stor och den som lyckas använda data och analys på rätt sätt kommer att vara vinnaren på din marknad. Läs mer här

Digital marknadsföring och försäljning

Våra tjänster inom digital marknadsföring och försäljning passar särskilt dig som arbetar med marknadsföring, försäljning och analys. Oavsett bransch eller företagsstorlek hjälper vi er. Läs mer här

Dataanalys

I en snabbt föränderlig värld vet många företag om att framtidens beslut kommer att vara baserade på data och analys. Detta är ett måste för de företag som vill överleva och behålla sin position på marknaden. Läs mer här